tag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post306959558859698657..comments2024-02-28T12:21:32.286+02:00Comments on mafrousa: قدر الله و ماشاء فعلMafrousahttp://www.blogger.com/profile/10640842277356651073noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-73506225243283573922009-07-02T17:21:02.592+03:002009-07-02T17:21:02.592+03:00من الفروق الكتير بيت التوكل والتواكل، وبين موضوعك،...من الفروق الكتير بيت التوكل والتواكل، وبين موضوعك، هي إن التوكل والتواكل دايما بيكونوا قيل الشيء ما يحدث، إنما جملة "قدر الله وما شاء فعل"، دايما بتكون بعد وقوع الشيء... ناهيك عن إن إحنا اللي بنقوم بحكاية التوكل والتواكل دي بأنفسنا، إنما القدر والمشيئة فللخالق وحده ولا دخل لنا فيهما... <br />أما عن موضوعك وأوقات إستخدام جملة "قدر الله وما شاء فعل" ومعناها وخطأ فهمنا لمعناها، فده محتاج لتعليق تاني أطول... إستمري بأه في الدعاء لي أن أجد الوقت لأون ما بخاطريAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-83372700536942356562009-07-01T18:16:53.583+03:002009-07-01T18:16:53.583+03:00على فكرة، موضوعك قد يفهم (بل فهم بالفعل من التعليق...على فكرة، موضوعك قد يفهم (بل فهم بالفعل من التعليقات اللي فوق) على إنه بيتكلم عن التوكل والتواكل، بس لأ... موضوعك لا عن توكل أو تواكلAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-53271446446040717292009-07-01T18:13:55.057+03:002009-07-01T18:13:55.057+03:00أولا أحييكي على الموضوع اللي إخترتيه هنا، وقبل كده...أولا أحييكي على الموضوع اللي إخترتيه هنا، وقبل كده على التفكير في موضوع زي ده<br />الرد على ما كتبتيه، هيكون صعب شوية لأنه محتاج الدخول في أكتر من ناحية، خصوصا الناحية الدينية، فإدعيلي ألاقي بعض الوقت علشان أردAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-26098760010097234342009-07-01T13:26:46.712+03:002009-07-01T13:26:46.712+03:00انتي كده فعلا بتتكلمي عن التواكل مش التوكل على الل...انتي كده فعلا بتتكلمي عن التواكل مش التوكل على الله و الفرق بين الاثنين كبير فالله قد قال لنا ان نتوكل عليه و ليس ان نتواكل.<br />و التواكل هو عدم الاخذ بالاسباب و رمي كل شيء على القدر و النصيب .<br />فعلا عندك حق تتفرسي منهم.كل واحد يعمل حاجة غلط و يقولك نصيبي كده و قدري كده.<br />تحياتيواحدة مجنونةhttps://www.blogger.com/profile/04946149810556758228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-58956807556083185992009-07-01T00:47:22.297+03:002009-07-01T00:47:22.297+03:00معاك حق
المفروض نعمل اللى علينا وبعدين لو ربنا ق...معاك حق <br /><br />المفروض نعمل اللى علينا وبعدين لو ربنا قدر غير كده نرضى <br /><br />نتوكل مش نتواكل <br /><br />جزاكى الله كل خير <br /><br />دائما مميزةمحبة الرحمنhttps://www.blogger.com/profile/02603967526180331666noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-87291068969706034382009-06-30T19:58:14.147+03:002009-06-30T19:58:14.147+03:00انا اتفق مع حضرتك فى اننا لازم نفكر كويس قبل ما نا...انا اتفق مع حضرتك فى اننا لازم نفكر كويس قبل ما ناخد قرار والقرار ده تكون ليه نتائج مؤثرة جدا فى حياتنا واحب لو تسمحيلى انى اوضح الموضوع شوية :<br /><br />أولا : المقصود بقضاء الله وقدره هو كل ما يحدث للأنسان طوال حياته سواء صحة أو مرض أو احداث يمر بها الخ الخ ودى حاجة مسلم بيها تماما مفيهاش اى كلام<br /><br />ثانيا : ربنا سبحانه وتعالى اصطفى بنى آدم بالعقل والتفكير العميق قبل اتخاذ القرارات وعلشان كدة نلاقى ناس ملحدين يسلموا والعكس بسبب التفكير والعقل والرسول صلى الله عليه وسلم قال فى الحديث الشريف : استفت قلبك وان أفتوك .. او كما قال صلى الله عليه وسلم يعنى فكر وتدبر الأمر قبل اتخاذ القرار علشان متندمش عليه بعد كدة وتبقى متحمل لنتيجة اختيارك لأن للأسف الناس زى ما حضرتك بتقولى لما بتختار غلط وتبقى العواقب وخيمة بترمى السبب على قدر الله !! الله سبحانه وتعالى لا يريد الشر بالأنسان !! دى مصيبة على فكرة لأن ربنا سبحانه وتعالى قال ان من صفات الكافرين الموضوع ده وهو ان لما يصيبهم خير يبقى من نفسهم وعملهم ولو اصابهم شر يبقى من ربنا انا مش متذكر الآية الكريمة الحقيقة لكن ده معناها وواضح انها حاجة مش سهلة<br /><br />ثالثا : ياريت بجد نشغل مخنا بأة ونبطل نرمى كل الأخفاقات بتاعتنا على اى حاجة حتى لو كانت ربنا سبحانه وتعالى !!<br /><br />اسف للأطالة وشكرا على اثارة الموضوع الخطير دهFoxologyhttps://www.blogger.com/profile/07665730097712736246noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-27013416956755957132009-06-30T04:23:35.547+03:002009-06-30T04:23:35.547+03:00فعلا كلامك صح لان لينا مخ نفكر صح كلامكفعلا كلامك صح لان لينا مخ نفكر صح كلامكحاسوباتيهhttps://www.blogger.com/profile/11272343030436303247noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-12147924114052463722009-06-30T00:21:13.822+03:002009-06-30T00:21:13.822+03:00كلامك صح يا فروستى ماهو مينفعش انى اهمل و اتواكل و...كلامك صح يا فروستى ماهو مينفعش انى اهمل و اتواكل و ساعه الغلط و الفشل اقول ده قدر ربنا و مشيئته<br />الانسان يتعب و يبحث و يشتغل و يسيب الباقى على اللى خلقهصيدلانيه طالعه نازلهhttps://www.blogger.com/profile/02763851600035090162noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-27856803553924791402009-06-29T21:53:55.269+03:002009-06-29T21:53:55.269+03:00السلام عليكم
حلو أوي الموضوع ده
ما أعلمه عنه الآ...السلام عليكم<br /><br />حلو أوي الموضوع ده<br /><br />ما أعلمه عنه الآتي:<br /><br />الله عنده صفة العلم فهو العليم الخبير يعلم ما سنفعله وما سنختاره بصفة العلم وهو ما نجده في أنفسنا مع أبنائنا ولله المثل الأعلى فأنت تتوقعين تصرفات أبناءك من قبل أن يفعلوها فهذه صفة علم وخبرة أيضا <br />ونحن خلق الله وصنعته فهو يعلم مسبقا ما سنختاره<br />قدر الله في الأمور الغير ارادية كالمرض والرزق والموت والسعادة والحزن أى في الأمور التي لا تحكم من الانسان عليها<br />لذا فاختيارات وقرارات الانسان في الأمور الموكولة اليه يتحملها هو فقط وإلا ما كان سيحاسب عليها اذا كانت كلها قدر من الله فالله هو العدل ولا يظلم ربك أحدا<br />قال الله تعالى :<br />واذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا عليها أباءنا والله أمرنا بها , قل إن الله لا يأمر بالفحشاء أتقولون على الله ما لا تعلمون <br /><br />صدق الله العظيم<br /><br />وهذا ينطبق على كل أفعال الناس الاختيارية<br /><br />ورسول الله صلى الله عليه وسلم قال<br />اعقلها وتوكل<br /><br />فالناقة بدون عقال مسئولية الانسان اذا ضاعت أو شردت منه<br /><br />وهكذا حياتنا نحن من يديرها ثم نسأل الله التوفيق والسداد <br /><br />الخلاصة <br />انت صح وانا معك تماما أن الانسان هو المسئول عن أفعاله في الأمور الاختيارية<br /><br /><br />أعتذر عن حذف التعليق لوجود تكرار كلمة في الآية فكان لا بد من حذفهامجداويةhttps://www.blogger.com/profile/13375407627876148686noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-31682018224823024652009-06-29T21:49:19.526+03:002009-06-29T21:49:19.526+03:00This comment has been removed by the author.مجداويةhttps://www.blogger.com/profile/13375407627876148686noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-37635101312461802222009-06-29T21:45:40.225+03:002009-06-29T21:45:40.225+03:00طب انا عايزة اتكلم عن حاجه اعتقد انك قولتيها فى كل...طب انا عايزة اتكلم عن حاجه اعتقد انك قولتيها فى كلامك بس طمنيا <br />و هى ان الانسان مسير ام مخير و كتير من العلماء اختلفوا فى هذة القضية لحد ما وصلوا فى النهاية ان كل شئ للانسان مقدر بالفعل قبل مجئيه الى الدنيا حتى لو كان اللى هيحصل دا اختيار الانسان بنفسه ... بمعنى اوضح ان كدا كدا مقدر فى علم ربنا سبحانه و تعالى ان فلان الفلانى هيقف فى مفترق طرق و هيختار الاختيار الاول مثلا و نتائج الاختيار دا هيكون ايه .. فهمانى ؟؟<br /> <br />لكن فى النهاية هو فعلا قدر ربنا سبحانه و تعالى لان ربنا هو اللى قدرلك تختارى الاختيار دا<br />و اذا كان هيترتب على كلامى دا سؤال كتير من الناس لما هو قدر ربنا يبقى ليه ربنا بيخلينا نختار الاختيار السئ؟<br />بدون طبعا الاعتراض على حكم ربنا ... لكن الموضوع يبقى نوع من الابتلاء حتى لو كان الاختيار السئ انا اللى اخترته لكنه نوع من الابتلاء <br />الله اعلم انا قدرت اوصل فكرتى ولا لأ <br />ربنا يبارك لك بجد الموضوع مهم و استفذنى عشان ارد عليهجارة القمرhttps://www.blogger.com/profile/04192190983439794719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-42802653547671227352009-06-29T21:13:53.515+03:002009-06-29T21:13:53.515+03:00انا مع سفاح زي م بيقول
انتي تقصدي التواكل والتوك...انا مع سفاح زي م بيقول <br /><br />انتي تقصدي التواكل والتوكل مش القضاء والقدر بس خانك شويه التعبير<br /><br />التواكل هو انك متعملش حاجة وتعتمد علي ان كل حاجة بايد ربنا وده طبعا صح ان كل حاجة بايده بس اسعي ياعبد وانا اسعي معاك واللي بيقول ان كل حاجة بايد ربنا ويقف محلك سر ده المتواكل<br /><br /><br />اما التوكل هو انك تعمل الحاجة وبعد كده تنتظر التوفيق او الاخفاء فده من عنده الله برضه ولكنك عملت اللي عليك <br /><br /><br />كل حاجة يا مفروسه بايد ربنا و هو اللي محددها و دائما سيظل التساؤل الدائم الانسان مخير ام مسير<br /><br />ولكن زي م قولتلك اللي علينا نعمله و ننتظر منقفش محلك سر<br /><br /><br />جميل موضوعك يا مفروسه :)Dr Gadhttps://www.blogger.com/profile/16477258496683087811noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-41622137403683503892009-06-29T19:53:28.298+03:002009-06-29T19:53:28.298+03:00السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلامك صح
ده فعلا...السلام عليكم ورحمة الله وبركاته<br /><br />كلامك صح<br /><br />ده فعلا بيحصل<br /><br />جزاكم الله كل خير<br /><br />في حفظ اللهقلم رصاصhttps://www.blogger.com/profile/03255172068656105914noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-63897324180465636972009-06-29T16:31:25.453+03:002009-06-29T16:31:25.453+03:00مش عارفة ليه يا فروستى البوست دا فكرته تشملنى ؟!!
...مش عارفة ليه يا فروستى البوست دا فكرته تشملنى ؟!!<br />يمكن على راسى بطحة ؟<br />او يمكن لأنى من قلة الحيلة احياناً بقول قدر الله و ما شاء فعل <br />بس الصراحة أنا بقولها فى كل وقت و مش وقت الهزيمة فقط <br />معاكى إن الواحد لازم يعمل كل ما ف وسعه اولا و بعدين يتقبل القدر <br />لكن حكاية عمل المفروض دى نسبية و حسب مقدرة كل شخص و ظروفه و قدراته <br />و فى النهاية بحبك يا فروستى<br /> و وحشتينا و وحشتنا فرساتك كلهافاتيماhttps://www.blogger.com/profile/02588347776351997084noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-17898045392248605432009-06-29T14:28:27.961+03:002009-06-29T14:28:27.961+03:00اظنك تريدين التحدث عن القضاء و القدر
و لست ادري م...اظنك تريدين التحدث عن القضاء و القدر <br />و لست ادري ما الضير في قول قدر الله ماشاء فعل وم تشاءون الا ان يشاء الله<br /> من الله المشيئه <br /><br />و ليس فيها من التواكل الا الرضا بقدر الله سواء في الاتراح او الافراح<br /><br />و ما تكرمت بشرحه عن التواكل كان كافيا ليبين الفرق بين السعي و التواكل <br /><br />مجمل الطرح جميل و اعتقد انني فهمت مقصدك النبيل و اردت تسليط الضوء علي هذه النقطه فقط<br /><br />تحياتيأحــوال الهـويhttps://www.blogger.com/profile/04318708346535382071noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-6987455228047831972009-06-29T12:15:56.470+03:002009-06-29T12:15:56.470+03:00هو المعنى الحقيقى لهذه المقوله هو التوكل على الله ...هو المعنى الحقيقى لهذه المقوله هو التوكل على الله و اليقين بأن هذا الامر قد قٌدر لك و هذه المقوله تزيد من اليقين و العقيده بالله .<br /><br />لاكن هناك امر ثانى ان الله عز وجل اعطانا العقول لنميز بها فيجب ان نأخذ بالاسباب و لانترك المواضيع هاكذا بدون اتخاذ قرار لاكن يجب ان نستحضر النيه بالتوكل على الله .<br /><br /><br />الموضوع شيق و يطول الكلام فيه <br /><br /><br />المدونة جميلة جداً و اتمنى التواصل باستمرار و جعل الله المواضيع الهادفة فى ميزان حسناتكakeedhttps://www.blogger.com/profile/10548875245153588970noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-72348216112872335002009-06-29T12:11:39.249+03:002009-06-29T12:11:39.249+03:00الليه ينور عليكى يا مفروسة
أنا بتغاظ قوى من الناس ...الليه ينور عليكى يا مفروسة<br />أنا بتغاظ قوى من الناس دى بحس إنها بتفرسنى وبتحرق دمى<br />يا عمى يا سيد الناس<br />أعقلها وتوكل<br />مش تبقى زى اللى لا مؤاخذة ماشى كده هايم على وشك وخلاص<br /><br />أومال ال بتاع ده اللى فوق رقبتك لازمته إيه وإنت عامل زى علامة الاستعجاب المقلوبة كده<br /><br />بس الصراحة الكلمة دى <br />"زمان والدى الله يرحمه كان قال لى عندما تجدى نفسك يا بنتى محتاره بين أه أو لأ<br /><br />إختاري ال لأ لأن فرص اصلاح ما ترتب عن ال لأ إذا كانت خاطئة بتكون احسن كتيير من فرص الإصلاح بعد ال أه ان كانت خاطئة"<br /><br />مخمختنى<br /><br />تحياتىMe7'ohttps://www.blogger.com/profile/12613610412099937241noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-68113253901811425962009-06-29T11:42:24.332+03:002009-06-29T11:42:24.332+03:00كلامك صح لازم نعمل اللى علينا الاول وبعدين لو محصل...كلامك صح لازم نعمل اللى علينا الاول وبعدين لو محصلش يبقى خلاص <br />بس فيه حاجه نعمل اللى علينا بجد مش تقضيه واجب وبسEmpress appyhttps://www.blogger.com/profile/16045196153731650982noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-16815778342902731032009-06-29T11:21:23.531+03:002009-06-29T11:21:23.531+03:00و الله يا مفروسة انا كتير كنت بفكر فى الحكاية دى و...و الله يا مفروسة انا كتير كنت بفكر فى الحكاية دى و يمكن ساعات التفكير الزيادة فى الامور دى بيفتح باب للشيطان <br />و منها ان الاختيار كده كده ربنا عارفه و مكتوب عنده من قبل ما نتخذه و مسار حياتنا من هيتغير ابدا عن المكتوب <br />و الواحد يدخل فى متاهة هو مصير و لا مخير<br /><br />حاجة واحدة بس خرجتنى من التفكير ده <br />ان القدر ممكن يتغير من خلال الدعاء <br />و هنا فى امور كتير لما بحتار فيها بجرى على دعاء الاستخارة بس فى نفس الوقت اكون عملت اللى عليا مش اكون يعنى مقصرة و اعتمد على الدعاء بس <br />و يمكن اللى بيريحنى فى دعاء الاستخارة طلب الرضا بالقضاء لان ساعات الواحد بيكون نفسه فى الحاجة اوى و لما تضيع بيزعل اوى و هنا الرضا بالمكتوب بيخفف عن الواحد <br /><br /><br />من الاخر قبل جملة قدر الله و ما شاء فعل فى خطوتين <br />1 - الاستخارة <br />2 - تعمل اللى عليك بدون تقصير <br />3 - الرضا بقضاء الله ( قدر الله و ما شاء فعل )<br /><br /><br />تحياتىقوس قزحhttps://www.blogger.com/profile/18096070509893386066noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3505512870591652302.post-1845044449854613922009-06-29T08:59:57.972+03:002009-06-29T08:59:57.972+03:00انتى فى كلامك جزء بيتكلم عن التواكل شوية ..
بمعنى...انتى فى كلامك جزء بيتكلم عن التواكل شوية ..<br /><br />بمعنى الناس مبتعملش وعد كده تقول قدر من ربنا ومنقدرش نعترض<br /><br />كلامك فيه اجزاء كتير صح<br /><br />هى ايه مش مركز عشان مش نايم :Dsafa7_karmoozhttps://www.blogger.com/profile/18213555619929126306noreply@blogger.com